Retkikunta 2021

FINNARP 2021 retkikunnan uutisia tutkimusasema Aboalta.

13.2.2022 Tutkimusasema Aboa suljettiin kauden 2021-22 osalta sunnuntaina 13.2.2022 klo 12 UTC aikaan. Retkikunta on aloittanut pitkän matkansa kotiin ja saapuvat Helsinkiin perjantaina 18.2.2022.

FINNARP retkikuntalaisia tutkimusasema Aboalla valmiina kotimatkalle.
FINNARP retkikuntalaiset valmiina lähtöön kotia kohti. Kuva: Mika Kalakoski/ FINNARP

10.1. 2022 Matt Boyer, Aerosol team, is sending his greetings and news from Aboa:

"After a variety of setbacks at the start of the campaign, our aerosol measurements are now up and running. We are currently running instrumentation to measure particles in the atmosphere, including their chemical compositions, physical properties, and cloud formation potential. In addition, we are collecting microbiological samples for our team member Martin Romantschuk, who was unable to join us here this season. The microbiology measurements compliment our aerosol measurement activities and provide interdisciplinary perspectives. Our measurement platforms include stationary instrumentation in a measurement container as well as mobile setups that we use on drones. We would like to thank David Brus for his contributions during the setup phase of this campaign."

Aerosol scientist Matt Boyer piloting fixed wing drones that are used to collect vertically resolved data.
Aerosol scientist Matt Boyer piloting fixed wing drones that are used to collect vertically resolved data. Photo: Matt Boyer/ FINNARP
Aerosol scientist Zoé Brasseur repairing an internal component in aerosol mass spectrometers.
Aerosol scientist Zoé Brasseur repairing an internal component in aerosol mass spectrometers. Photo: Matt Boyer/ FINNARP

24.12.2021 Rauhallista joulua!

FINNARP 2021 retkikunnan ryhmäkuva Aboalta
FINNARP 2021 retkikunnan joulutervehdys tutkimusasema Aboalta. Kuva: Priit Tisler/ FINNARP

21.12.2021 Retkikunnan johtaja Mikan terveiset "Aboalla myrsky jatkuu jo kahdeksatta päivää. Välillä tuuli laski jo hetkeksi juuri ja juuri alle myrskylukemiin mutta muutamassa tunnissa palattiin lähes 40 m/s huippujen ollessa yli 50 m/s. Vaihtelevan myrskyisää säätä on luvattu joulun yli. Ulkotyöt ovat katkolla, poislukien pakolliset huoltotyöt jotka tehdään erityistä varovaisuutta noudattaen".

Retkikuntalaisia myrskyssä Aboa tutkimusasemalla
Myrskyisä sää jatkuu Aboalla. Kuva: Mika Kalakoski/ FINNARP

17.12.2021 Aboalla ollaan hirmumyrskylukemissa

Tiistaina alkanut myrsky on yltynyt reilusti yli hirmumyrskylukemien. Tuulen nopeus Aboan sääasemalla mitattuna on lähes 40 m/s ja tuulenpuuskissa 53 m/s. Ulkona liikkuminen on vaarallista koska näkyvyyttä ei ole ollenkaan. Päärakennuksen ja tutkijoiden asuinkonttien väliin on viritetty turvaköysi, liikeelle lähtiessä ja perille saavuttaessa ilmoitetaan radiopuhelimella että tuo noin kymmenen metrin matka on onnistunut turvallisesti, koska rakennusten välillä näkyvyys on kadonnut. Sääennuste kertoo myrskyn jatkuvan vielä usean päivän ajan.

Hirmumyrsky Aboalla
Aboa myrskyn kourissa. Kuva: Priit Tisler/ FINNARP
Kuva Aboan tuulimittarin lukemista 16.12.2021.
Aboan tuulimittarin lukemat 16.12.2021. Kuva: Mika Kalakoski/ FINNARP

15.12.2021 Retkikunnan johtaja Mikan terveiset Aboalta

"Retkikunta on ollut nyt viikon Aboalla ja työt etenevät hyvin, tosin vielä muutama rahtilaatikkomme odottaa kuljetusta Novo Runwaylta Aboalle. Aerosolitutkijat ovat tehneet tarvittavat mittalaitteiden asennukset ja hiukkasmittaukset ovat käynnistyneet. Lisäksi tutkimusaseman seismometri ja GPS-asema on huollettu, sekä Aboan sääaseman (AWS) anturit ja loggeri vaihdettu. Viime sunnuntaina kävimme asentamassa seismometrin Fossilryggenille mittaamaan maantärähtelyä alueella. Myös läheisellä jäätiköllä on ollut viime viikolla epätavallisen paljon liikennettä, jäätikölle laskeutui useampi suksilentokone tuoden mukanaan ruotsalaisen retkikunnan naapuriasema Wasalle sekä retkikuntamme rahtia Aboalle. Lunta on kertynyt aseman edustalle melko paljon parin viime vuoden aikana ja olemme siirrelleet sitä aina kun on ollut aikaa. Myös edellisen kauden lakanapyykit on pesty ja konemestarimme on aloittanut moottorikelkkojen huoltotyöt. Elämä asemalla rullaa siis hyvin. Kokonaisen viikon kestänyt kaunis auringonpaiste on muuttunut illan sumun kautta yön aikana kovaksi tuuleksi ja tässä kirjoittaessa tuuli on noussut jo myrskylukemiin. Kuningatar Maudin maalle on luvattu useaksi päiväksi myrskyistä säätä, joten loppuviikko meneekin retkikunnan osalta sisätöissä".

Aerosoliryhmä valmistautuu UAV mittauksiin, taustalla Plogen nunatak.
Aerosoliryhmä valmistautuu UAV mittauksiin, taustalla Plogen nunatak. Kuva: Priit Tisler/ FINNARP

9.12.2021 Retkikunnan johtaja Mikan terveiset Aboalta

"Itsenäisyyspäivänä 6.12. päästiin vihdoinkin Aboalle. Matka eteni verkkaisesti - Kapkaupungissa retkikunta oli kahden viikon ajan karanteenissa, tosin onneksi lentokeli oli suotuisa ja pääsimme matkaan Etelämantereelle heti karanteenin jälkeen. Novo Runwaylla odotimme epävakaan sään takia kuusi päivää 1000 km lentoa tänne Aboalle. Pääsimme kuitenkin perille ja asema on kutakuinkin kunnossa, ei suuria vaurioita. Jo ensimmäisenä päivänä saatiin asema lämpimäksi.

Tiistaina 7.12. saapui ruotsalaisten retkikunta naapuriasemalle. Toimitimme Novo Runwaylle säätiedot että suksikone uskalsi lentää tänne, ja haimme ruotsalaiset sekä meidän ja heidän tavaraa tuolta muutaman kilometrin päästä jäätiköltä maastoautoilla ja tela-kuorma-autolla. Ehdimme vielä Priitin kanssa etsiä jäätiköltä vettä, ja saimme suihkut ja vedet toimimaan eilen illalla. Ensimmäinen saunan lämmitys ja mahdollisuus peseytyä kunnolla Kapkaupungin jälkeen, ihanaa! Huomenna odotamme että saamme vielä viimeisetkin tavarat Novolta, ja sitten on vielä yksi rahtilento Saksan Neumayer-asemalta missä on meidän viime vuonna lähetettyä rahtia kontillinen. Täällä aurinko paistaa, melko tyyntä, kaikilla töitä ja ruoka erinomaista".

Tutkimusasema Aboa sijaitsee Kuningatar Maudin maalla. Se on rakennettu Etelämantereen kesän 1988–1989 aikana. Kuva: FINNARP / Pasi Ylirisku

7.12.2021 FINNARP 2021-retkikunta saapui Aboalle itsenäisyyspäivänä 6.12. klo 13. Tutkimusasema vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa, vaikka viime vuoden retkikuntaa ei voitukaan järjestää Covid-19 epidemian takia. Tutkimukset ja aseman huoltotyöt aloitetaan kunhan rahti on purettu ja retkikunta asettunut asemalle.

Tutkijoita aerosolitutkimuskontin edustalla Aboalla.
Tutkijoita aerosolitutkimuskontin edustalla Aboalla. Kuva: Mika Kalakoski/ FINNARP
Retkikuntalaiset purkamassa rahtia Basler suksilentokoneesta.
Retkikuntalaiset purkavat rahtia Basler suksilentokoneesta. Kuva: Priit Tisler/ FINNARP

1.12.2021 FINNARP retkikunta on saapunut Etelämantereelle.

Retkikunta saapui Novon lentokentälle tiistaina 30.11.2021 klo 11:32 UTC. Retkikunta odottaa Novolla hyvää lentosäätä ja jatkolentoa kohti Aboaa.

FINNARP 2021 retkikuntalaiset saapuneena Novon jääkiitoradalle.
FINNARP 2021 retkikuntalaiset Novon jääkiitoradalla. Kuva: Priit Tisler/ FINNARP

9.11.2021 FINNARP-retkikunta aloittaa pitkän matkansa kohti Suomen Etelämanner-tutkimusasema Aboaa 16. marraskuuta. Retkikunta työskentelee Ilmatieteen laitoksen ylläpitämällä tutkimusasemalla ensi helmikuuhun saakka. Matkaan päästään koronapandemian aiheuttaman välivuoden jälkeen, ja perillä voi odottaa yllätyksiä.

Tämän vuoden retkikunta Aboalle:

Mika Kalakoski (retkikunnan johtaja), Priit Tisler (erikoissuunnittelija), Juho Vehviläinen (lääkäri), Hannu Luoto (tekninen asiantuntija), Pekka Paarala (kokki), Matt Boyer (tutkija), Zoe Brasseur (tutkija), David Brus (tutkija).

Myöhempi ryhmä tutkijoita ei valitettavasti päässyt matkaan Aboalle pahentuneen koronavirustilanteen takia. Lue Ilmatieteen laitoksen tiedote tulevasta matkasta: Etelämanner-tutkimusretkikunta valmiina lähtöön - koronakaranteenin kautta - Ilmatieteen laitos

FINNARP 2021 retkikunta Tuusulan Metsäpirtin edustalla harjoistusleirillä lokakuussa 2021.
FINNARP 2021 retkikunta Tuusulan Metsäpirtillä lokakuussa 2021. Kuva: Priit Tisler