Yksinkertaistettu jääkartta ja vertailukartat

Normaalitilanne Edellinen jääkartta Edellisen vuoden jääkartta Murtajat
Normaalitilanne

JÄÄTIEDOTUS 04.03.2021

Perämerellä jäät liikkuvat etelään.

Perämeren pohjoisosassa on 40-55 cm paksua kiintojäätä Kemi kolmeen ja Oulu kahteen. Ulompana on 20-45 cm paksua hyvin tiheää ajojäätä. Jääkenttä on paikoin ahtautunut ja vaikeakulkuinen. Jään reuna on 20 mpk Bothnia-poijusta länteen. Raahen edustalla on 20-35 cm paksua kiintojäätä Jaakkoon. Edelleen Nahkiaiseen on 10-30 cm paksua hyvin tiheää ajojäätä. Ulompana on 20-40 cm paksua hyvin tiheää ajojäätä. Jääkenttä on ahtautunut ja paikoin vaikeakulkuinen.

Perämeren eteläosassa on saaristossa 20-40 cm paksua jäätä. Ulompana on 15-40 cm paksua, paikoin ahtautunutta, hyvin tiheää ajojäätä. Jääkentässä esiintyy puristusta ja se on paikoin vaikeakulkuinen. Jään reuna kulkee linjalla 30 mpk Kallanista länteen - 30 mpk Ulkokallasta länteen.

Merenkurkussa on Vaasasta Ensteniin 15-35 cm paksua kiintojäätä. Ulompana on 10-30 cm paksua hyvin tiheää ajojäätä Vaasan majakalle. Ulompana on avointa.

Selkämerellä on saaristossa 10-25 cm paksua kiintojäätä ja ohuempaa tasaista jäätä.

Saaristomerellä on sisäsaaristossa 10-25 cm paksua kiintojäätä ja tasaista jäätä. Ulkosaaristossa on ohutta tasaista jäätä. Jää on paikoin päällekkäinajautunutta. Kihdin selällä on avointa. Väylillä on enimmäkseen avointa.

Läntisellä Suomenlahdella on sisäsaaristossa 10-30 cm paksua kiintojäätä. Ulompana on avovettä.

Itäisellä Suomenlahdella on 20-40 cm paksua kiintojäätä Orrengrundiin ja Rankkiin. Ulompana on 5-25 cm paksua hyvin harvaa ajojäätä.

Jäänmurtajat: Kontio, Polaris, Otso, Sisu ja Urho avustavat Perämerellä. Zeus avustaa Merenkurkussa. Voima ja Fennica avustavat Suomenlahdella.

Avustusrajoitukset: Vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Tornio, Kemi, Oulu, Raahe, Kalajoki, Kokkola ja Pietarsaari, IA yli 4000 tonnia
Vaasa, IA yli 2000 tonnia.
Kaskinen, IB yli 2000 tonnia.
Kristiinankaupunki, Pori, Rauma, Uusikaupunki, Naantali, Turku, Taalintehdas ja Förby, I yli 2000 tonnia.
Hanko, II yli 2000 tonnia.
Koverhar, Lappohja, Inkoo, Kantvik, Helsinki, Sköldvik, Loviisa ja Mussalo, I yli 2000 tonnia.
Kotka ja Hamina, IB yli 2000 tonnia.

Aluksen, joka on matkalla Pohjanlahden satamaan, jossa on voimassa avustusrajoitus, on ylittäessään leveysasteen 60°00' N tehtävä talviliikenneohjeen mukainen ilmoitus ICE INFO:lle VHF-kanavalla 78 tai puhelimitse +46 10 492 7600.

Aluksen, joka on matkalla suomalaiseen tai ruotsalaiseen Merenkurkun tai Perämeren satamaan, on 20 mpk ennen Nordvalenin majakkaa tehtävä ilmoitus Bothnia VTS:lle VHF-kanavalla 67.

Reittijakojärjestelmä Merenkurkussa on tilapäisesti poissa käytöstä jääolojen takia.

Tietoa kartoista

Koko Itämeren kattava jääkartta (pdf) julkaistaan syksyisin kahdesti viikossa (maanantaisin ja torstaisin) ja jäiden määrän lisäännyttyä päivittäin aina jäidenlähtöön saakka. Siinä esitetään sen hetken jäätilanne, murtajien sijainnit ja Itämeren alueen avustusrajoitukset. Yksinkertaistettu kartta päivittyy viikoittain viimeistään tiistaiaamuna. Siinä ilmoitetaan jäällinen alue, tasaisen jään mitattuja paksuuksia ja meriveden pintalämpötila portaittain muuttuvalla asteikolla. Vaihdettavilla kartoilla kerrotaan kyseisen ajankohdan keskimääräinen (1965–1986) tilanne (= normaali), viikon takainen tilanne, vuoden takainen tilanne ja tämänhetkiset murtajien sijainnit.

Lisätietoa: