Tiedote 26.1.2006

Tiedote - Uusi Varopalvelu varoittaa liikennehäiriöistä

Ilmatieteen laitos ja Tieliikelaitos ovat yhteistyössä käynnistäneet ammattikuljettajien tarpeisiin kehitetyn ajantasaisen reittiennuste- ja varoituspalvelun. Uutta telematiikkaa hyödyntävä Varopalvelu varoittaa kuljettajia nopeasti muuttuneista sää- ja keliolosuhteista sekä reitille tulleesta tai reitillä jo olevista muista häiriöistä, kuten onnettomuuksista ja tietöistä.

Kuva: Tieliikelaitos

Kehitetyn järjestelmän tavoitteena on vähentää raskaan liikenteen onnettomuuksia välittämällä suoraan kuljettajille ajantasaista tietoa erilaisista liikenteen häiriöistä. Muualla maailmassa vastaavaa järjestelmää ei tiettävästi ole vielä käytössä. Palvelua pyritään myöhemmin laajentamaan yksityisautoilijoiden käyttöön.

- Nyt avattu palvelu on vastaus tarpeeseen, joka on havaittu viime vuosien aikana tapahtuneissa pahoissa, äkillisesti muuttuneista olosuhteista aiheutuneissa onnettomuuksissa. Onnettomuudet pakottivat miettimään, miten jo olemassa olevia säätietoja voitaisiin välittää tiellä liikkujille helposti ja nopeasti, toteaa hanketta vetänyt Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Pekka Plathan.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen totesi Varopalvelun avajaisissa, että uutta arjen tietoyhteiskuntaa tulee rakentaa käyttäjälähtöisesti, miettimällä konkreettisia kansalaisia hyödyttäviä ja helposti käytettäviä palveluita. - Varo on hyvä esimerkki siitä, mitä arjen tietoyhteiskunta käytännössä tarkoittaa, ministeri Huovinen arvioi.

Huovinen korosti yhteistyön merkitystä Varopalvelun kehittämisessä. - Tällainen julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö on havaittu varsin välttämättömäksi uutta palvelua luotaessa, koska alussa ollaan epävarmoja monestakin asiasta: toimiiko tekniikka, saadaanko haluttuja vaikutuksia ja ottavatko markkinat palvelun käyttöönsä, ministeri totesi.

Ennuste, varoitus ja ilmoituskanava samassa palvelussaVaropalvelu koostuu kolmesta toisiaan täydentävästä palvelusta: Varoreitistä, Varoviestistä ja Varoilmoituksesta. Varoreitti on reittiennustepalvelu, jonka avulla kuljettaja voi hakea verkosta reittiennusteen matkaansa varten. Sää- ja kelitietojen lisäksi Varoreitti tuottaa kuljettajan valitsemalle reitille tietoa muista liikennettä häiritsevistä tapahtumista, jotka saattavat viivästyttää aikatauluja tai vaarantaa ajoa. Reaaliaikaisesti päivittyvä Internet-pohjainen reittiennuste on tulostettavissa ajopäiväkirjan väliin osoitteesta www.varopalvelu.fi.

Varoviesti on ajantasainen varoituspalvelu, joka kertoo kännykkään tulevalla ääniviestillä suoraan kuljettajalle äkillisesti muuttuneesta kelitilanteesta tai yllättävistä liikennehäiriöistä kuten onnettomuuksista, rajuista ukkoskuuroista, lumimyrskyistä ja paikallisesta ennakoimattomasta liukkaudesta.

Varoilmoitus ottaa vastaan kuljettajien lähettämät havainnot yllättävistä muutoksista säässä ja kelissä sekä muista liikenteen häiriöistä. Viestejä voi lähettää Varokeskuksen puhelinnumeroon 020 444 2444. Varokeskus varmentaa aina viestit ja varoittaa tarvittaessa muita kuljettajia Varoviestillä.

Tiedot kerätty helppokäyttöiseksi palveluksi- Palvelu on toiminut alkukankeuksien jälkeen hyvin, toteaa kuljettaja Timo Kima, joka on ollut mukana Varopalvelun pilottikokeilussa. Palvelu on ollut pilottikäytössä kaikkiaan noin 70 raskaan liikenteen kuljettajalla. Saadut kokemukset ovat olleet hyviä, ja monet kuljetusyhtiöt ovat olleet kiinnostuneita palvelusta.

Sää- ja kelitietojen pohjana käytetään mm. Varo-tiesäämallia, tutka- ja satelliittikuvia, Tiehallinnon tiesäähavaintoja ja kelikamerakuvia. Palvelussa on pyritty ottamaan huomioon käyttäjien tarpeet mahdollisimman hyvin, ja siitä on tehty mahdollisimman helppokäyttöinen. Sää-, keli- ja häiriötiedot on saatavilla myös Varotietona suoraan asiakkaan tietojärjestelmiin toimitettuna.

Tositilanteessa kuljettaja saa varoituspuhelun heti, kun hän on 30 kilometrin etäisyydellä varoitettavasta kohdasta. Varoituspuhelu tulee myös, jos autoilija on paikannettu noin sadan kilometrin säteellä kohteesta kahdesti puolen tunnin aikana ja on paikannusten perusteella tulossa kohti ongelmapaikkaa. Varoituspuheluita soitetaan vastaanottajalle kaksi kappaletta. Jos puheluihin ei vastata, kuljettaja saa viestin tekstiviestinä.

Solupaikannukseen pohjautuva palvelu edellyttää tässä vaiheessa käyttäjältään Soneran matkapuhelinliittymää. Varoviestiä varten tarvittavaan paikannukseen pyydetään jokaiselta kuljettajalta henkilökohtainen kirjallinen lupa.

Telematiikka mullistaa liikenneturvallisuuttaVaropalvelu on telemaattiselta ratkaisultaan innovatiivinen; se siis hyödyntää samanaikaisesti uusinta tietojenkäsittelytekniikkaa ja tiedonsiirtotekniikkaa. Eri tavoin kerätyt sää- ja kelitiedot toimitetaan uuden tekniikan välityksellä suoraan palveluiden käyttäjälle.

Varopalvelun tuottaa Ilmatieteen laitoksen ja Tieliikelaitoksen yhteinen Varokeskus, joka toimii Helsingin Kumpulassa Ilmatieteen laitoksen tiloissa päivittäin ympäri vuorokauden. Varopalvelun rahoituksessa on ollut mukana myös liikenne- ja viestintäministeriö (AINO-ohjelma), Tiehallinto sekä Vakuutusyhtiöt Pohjola ja A-Vakuutus. Paikannusteknologiasta on vastannut Telia Sonera Finland Oyj. Lisäksi palvelun syntymiseen ovat myötävaikuttaaneet useat tahot mm. Transpoint Oy, Vähälä-Yhtiöt. Savonlinja Oy, Rahtarit ry, SKAL, LAL ja VTT.

Lisätietoja:

Ilmatieteen laitos, markkinointipäällikkö Sari Leppävuori, puh. 050 572 4881sari.leppavuori@fmi.fiTieliikelaitos, konsultti Jussi Kiuru, puh. 0400 605 794, jussi.kiuru@tieliikelaitos.fi