Syksy kääntyy talveksi – ainakin teiden kunnossapidon näkövinkkelistä
Kesällä – tai oikeastaan syksyllä – on nautittu ennätysmäärästä hellepäiviä, ja talvi on tuntunut vielä kovin etäiseltä. Viikonvaihteessa Lapissa on kuitenkin jo laajalti yöpakkasia, mikä lisää paikoin riskiä teiden kuuraantumiselle. Pohjois-Lapissa ja erityisesti Käsivarressa voi viikonloppuna sataa vähän lunta, ja ensi viikon alkupuolella lunta sataa mahdollisesti laajemminkin Pohjois-Lapin alueella.
Teiden kunnossapitotoimijat aloittivat kelikautensa jo syyskuun puolivälissä ja ovat valmiudessa torjumaan liukkautta teiden pinnoilta ja auraamaan lumet teiltä. Myös Ilmatieteen laitoksen sääpäivystyksessä on valmistauduttu kelikauden alkuun. Sääpäivystyksen tehtäviin kuuluu muun muassa varoittaa ajo- ja jalankulkukeleistä ja ennustaa tie- ja lentoliikennettä haittaavasta liukkaudesta. Tätä varten päivystyksen meteorologit ovat jo syyskuun ensimmäisellä viikolla kerranneet Destian kelikeskuksen kanssa erilaisia talvisia sää- ja keliolosuhteita.
Kuura voi yllättää autoilijan jo varhain syksyllä
Vaikka lumisateita ei ennusteissa olisikaan näköpiirissä, on autoilijoiden ja tien kunnossapitäjien syytä varautua aamuiseen liukkauteen. Sää voi näyttää kuulaalta auringon noustessa ja voi vaikuttaa, että kesä vain jatkuu, mutta erityisesti vesistöjen lähistöllä ja painanteissa saattaa tällaisina aamuina esiintyä kuuraa.
Kuuran muodostuksen kannalta oleellista on, että tienpinnan lämpötila on pakkasella ja tienpinnan yllä oleva ilma on riittävän kosteaa. Tällöin kosteus voi härmistyä suoraan ilmasta pakkasella olevalle tienpinnalle valkoiseksi kuuraksi. Kuura itsessään ei ole liukasta, mutta liikenne hioo sen liukkaaksi.
Toisaalta tielle voi muodostua liukkautta myös jo tiestöllä olevan veden jäätymisestä, jos tienpinnan lämpötila laskee erityisesti selkeinä vähätuulisina öinä pakkaselle. Tällaisissa tilanteissa on äärimmäisen tärkeää, että liukkauden torjunnassa ennakoidaan ja tehdään ennakkosuolausta.
Tiesäämalli ennakoi tienpinnan olosuhteita
Tällaista ennakointia varten eivät pelkät sääennusteet riitä. Siksi Ilmatieteen laitoksella onkin jo 1980-luvulta lähtien kehitetty tiesäämallia, joka laskee sääennusteen avulla tienpinnan olosuhteita.
Ilmatieteen laitoksen tiesäämallilla pystytään ennustamaan tienpinnan lämpötilan lisäksi muun muassa keliä. Lähtötiedoikseen ennustemallille tarvitaan havaitut tienpinnan lämpötilatiedot, jotka saadaan Fintraffic Tien maantieteellisesti hyvin kattavista tiesääasemahavainnoista. Tämän lisäksi tiesääennusteen tuottamisessa käytetään Ilmatieteen laitoksen virallista ennustedataa, jonka avulla pystytään laskemaan tienpinnan olosuhteet.
Tiesäämallin tuloksia hyödyntävät päivystävien meteorologien lisäksi muun muassa lentokenttien kiitoteiden kunnossapitäjät sekä valtion tieverkon kunnosta vastaavat urakoitsijat. Yhdistämällä tiesäämallin ennustetta numeeristen ennustemallien tuloksiin meteorologit pystyvät tuottamaan varautumisen kannalta yhä parempaa tietoa tieliikenteen toimijoille.
Keleihin voi varautua vaihtamalla talvirenkaat ajoissa ja jättämällä auton kotiin liukkaalla.
Kun syysaamut alkavat kesän taituttua olemaan yhä kylmempiä, on erityisen tärkeää, että autoilijat seuraavat Ilmatieteen laitoksen kelivaroituksia. Aamun liukkaisiin keleihin voi varautua vaihtamalla talvirenkaat hyvissä ajoin tai jättämällä auton kotiin niinä aamuina, kun keli voi olla liukas. Myös se on syytä huomioida, että Ilmatieteen laitoksen varoitukset ja ennusteet koskevat erityisesti päätieverkkoa, joten ajokeli voi olla huomattavasti huonompi alemmalla tie- ja katuverkolla.
Janne Miettinen
Kirjoittaja on ryhmäpäällikkö Ilmatieteen laitoksen sää- ja turvallisuuskeskuksessa