Uutinen 6.6.2016

Älyliikenteen tulevaisuus esillä Älyliikenteen Euroopan kongressissa

Millaisia tiesääpalveluja on tarjolla nyt ja tulevaisuudessa? Mitä säädataa autot voisivat tuottaa? Millaista infrastruktuuria teiden varsilla on jo nyt käytössä? Miltä tulevaisuuden älyliikenne näyttää?
Kuva: Anna-Leena Väätäinen

Näihin kysymyksiin pureudutaan Älyliikenteen Euroopan kongressissa, joka järjestetään 6.-9. kesäkuuta Glasgowssa Skotlannissa. Ilmatieteen laitos järjestää 8. kesäkuuta paneelikeskustelun, johon on kutsuttu mukaan joukko alan eri toimijoita. Panelisteina ovat Ilmatieteen laitoksen Janne Miettisen lisäksi Frans op de Beek (Principal advisor of traffic management, Rijkswaterstaat, Netherlands. Founding member of Amsterdam group),  Paul Bridge, (Transportation Business Unit Director for North America, Vaisala Inc.), Alain Servel (Director of R&D in OBU ADAS systems, PSA Peugeot Citroen) sekä Jorge Alfonso Kurano (Research Coordinator, Technical University of Madrid, Coordinator of EU FP7 FOTsis-project). Janne Miettinen toimii Ilmatieteen laitoksella Asiakaspalvelut-yksikössä Liikenne ja media -ryhmässä.

Autot tulevaisuuden tiedon tuottajia ja välittäjiä

Autoilijat ja muut tielläliikkujat voivat käyttää älypuhelimillaan ja muilla mobiililaitteillaan eri toimijoiden tuottamia, monipuolisia, paikkatietoa hyödyntäviä palveluja jo nykyisin. Älykkään liikennejärjestelmän perusajatuksena on jo pitkään ollut tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen liikenteen toimivuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Kehitteillä on kuitenkin aivan uudenlaisia ideoita, joita ei vielä sovelleta tehokkaasti. Yksi esimerkki on autojen välinen, automaattinen ja langaton viestintä. Kehitteillä olevat laiteinnovaatiot, kuten kitkamittaukset, voivat mullistaa tulevaisuuden liikenteen. Yhä tarkemmat ja paikallisesti räätälöidyt, tiuhaan päivittyvät ennusteet auttavat parantamaan liikenneturvallisuutta ja liikenteen tehokkuutta.

"Älyliikennettä ajatellaankin usein vain kanavana, jota kautta tietoa säästä ja tiestä välitetään tielläliikkujille. Tietoa voidaan kuitenkin hyödyntää myös meteorologisessa tutkimuksessa, tuotekehityksessä sekä tuotannossa.  Nykyaikaiset ajoneuvot ja tienvarsiyksiköt tarjoavat runsaasti säähavaintotietoja, joiden hyödyntäminen on alkanut kiinnostaa ilmatieteellistä tutkimusta yhä enemmän", kertoo Ilmatieteen laitoksen ryhmäpäällikkö Timo Sukuvaara.

Haasteena on tiedon kokoaminen ja yhdistäminen toimivalla ja käyttäjäystävällisellä tavalla, sillä ajoneuvojen tuottama data ei vastaa perinteisiä säähavaintoja. "Tämä on mielenkiintoinen, vaativa ja monialaista osaamista vaativa haaste, johon paneelikeskustelussa tullaan paneutumaan", Sukuvaara toteaa.  

Lisätietoja:

Ryhmäpäällikkö Timo Sukuvaara, puh. 040529 4977, timo.sukuvaara@fmi.fi

Ryhmäpäällikkö Pertti Nurmi, puh. 050 500 3610, pertti.nurmi@fmi.fi

Yhteyspäällikkö Janne Miettinen, puh. 050 4339 197, janne.miettinen@fmi.fi

http://glasgow2016.itsineurope.com/

Paneelikeskustelu (SIS 38): 8.6. klo 16.00-17.30,Dochart 2-Sali, Scottish Exhibition and Conference Centre (SECC), Glasgow.