Tiedote 19.3.2010

Tiedote - Aranda palasi jäätutkimusmatkalta Suomenlahdelta

Aranda jääkentässä. Kuva: Ilkka Lastumäki

Merentutkimusalus Aranda palasi tutkimusmatkalta 18. maaliskuuta. Kansainvälinen tutkijaryhmä teki kymmenen päivän aikana kenttämittauksia Suomenlahdella.

Arandan jäämatkalla tutkittiin merijään dynamiikkaa ja jään fysikaalisia ominaisuuksia, merijään ja meren rajakerroksen dynamiikkaa sekä merijään eliöstöä. Matkan päätavoite oli tutkia jäiden puristavuutta. Tutkimuslaitokset ja laivanvarustamot käynnistivät syyskuussa nelivuotisen Safewin-projektin, jonka tavoitteena on tutkia jäiden puristavuutta erityisesti Suomenlahdella.- Tavoitteena on rakentaa ennustejärjestelmä, joka varoittaa laivaliikennettä tällaisista olosuhteista, matkanjohtaja Jari Haapala Ilmatieteen laitoksesta sanoo.

Jääkentän puristavuus on voimakas lyhytaikainen tilanne, joka aiheutuu jäiden liikkeestä, jään paksuudesta ja lauttakoosta. Nykyisillä malleilla voidaan ennustaa, millä alueilla puristusta esiintyy. Tällä hetkellä ei voida vielä tarkkaan kuitenkaan arvioida, miten erityyppiset laivat pystyvät etenemään puristustilanteissa.

Sääolot tekivät tutkimusmatkasta haasteellisenAranda kenttämatkan aikana kerättiin tietoa jääoloista ja laivaliikenteen sujuvuudesta. Tutkimuksissa käytettiin uusinta teknologiaa, kuten jäälle asennettavia jään puristavuutta mittaavia poijuja. Lisäksi Arandalle oli asennettuna jään liikettä havainnoiva tutkalaitteisto ja jään paksuutta kartoittava mittalaite.

Kenttäkampanjan aikana vallitsivat hyvin vaihtelevat sääolot, jotka tekivät mittauksista haasteellisia. Erityisen voimakasta jään liikkuvuutta havaittiin maaliskuun 11. päivän aikana. Silloin merialueilla vallinnut myrsky hajotti aiemmin vallinneen yhtenäisen jääkentän pieniksi lautoiksi, jotka muodostivat jokimaisen muodostelman. - Tuolloin yksittäiset usean tonnin painoiset jäälohkareet liikkuivat yli 1 m/s nopeudella. Alueella ei kuitenkaan ollut tuolloin ollut laivaliikennettä, Jari Haapala Ilmatieteen laitoksesta kertoo.

Tutkijaryhmän tarkoituksena oli pysytellä Suomen rannikkoalueella, mutta aikaisemmin talvella Suomen meriliikenteen haittana olleet ahtojäät olivat ajelehtineet Viron ja Venäjän aluevesille, joten tutkimusta tehtiin lähinnä keskisellä Suomenlahdella ja Viron rannikkoalueella.

Lisätietoja:

Jäiden puristavuus:Ilmatieteen laitosArandan matkanjohtaja, erikoistutkija Jari Haapala, (09) 1929 6406, jari.haapala@fmi.fi

Jäätilanne

Ilmatieteen laitoksen tiedotteet ovat saatavilla myös RSS-syötteenä osoitteesta http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedotteet/rss.

Ilmatieteen laitoksen tiedotteet ovat saatavilla myös RSS-syötteenä osoitteesta http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedotteet/rss.